A A A

Przedni i tylny napęd samochodu

Wał korbowy silnika, obracając się, obraca za pośrednictwem sprzęgła i skrzynki biegów wał napędowy. Wał napędowy obraca przekładnię główną, a ta poprzez półosie — koła tylne samochodu. Tak rozwiązany napęd kół tylnych z silnikiem z przodu pojazdu zastosowany jest m. in. w samochodach SKODA 440, MOSKWICZ 402 i FSO Warszawa.

Koła tylne mogą być również napędzane przez silnik umieszczony z tyłu pojazdu, jak np. w samochodach FIAT 600, WSK Mikrus, CITROEN 2CV. W obu przypadkach jest to tzw. napęd tylny. Wiele współczesnych samochodów ma napędzane koła przednie (np. P-70, AWE Wartburg). Przy napędzie na koła przednie, silnik jest zawsze umieszczony z przodu pojazdu. Jest to tzw. napęd przedni.

Samochód możemy porównać z pojazdem konnym. Przy napędzaniu kół przednich samochód jest "ciągnięty". Koła napędzające „ściągają" samochód w kierunku jazdy.

Przy napędzaniu kół tylnych, samochód jest pchany przez koła, przy czym koła napędzające "pchają" pojazd stale w kierunku „na wprost", bez względu na to czy jedzie "na wprost", czy też znajduje się na zakręcie.

Wobec powyższego, samochody z ¡napędem na koła przednie są łatwiejsze w prowadzeniu na drodze, a zwłaszcza na zakrętach, oraz łatwiej dają się wyprowadzić w chwili zarzucania tyłu pojazdu.

Przedni napęd samochodu komplikuje jednak konstrukcją zawieszenia kół przednich, ponieważ w takim przypadku koła te są nie tylko napędzane, ale również skręcane dla kierowania pojazdem. Przenoszenie napędu na koło wówczas, gdy oś napędzająca nie jest prostopadła do płaszczyzny koła, wymaga zastosowania specjalnych przegubów, które ze względu na skomplikowaną konstrukcję często stają się przyczyną niedomagań.