A A A

Klasyfikacja i ogólny układ konstrukcyjny

Silnik — służy do napędzania samochodu.

Układ chłodzenia — służy do odprowadzenia ciepła wytworzonego w silniku.

Układ smarowania — filtruje i doprowadza olej do wszystkich miejsc silnika, w których występuje tarcie.

Układ zasilania — to urządzenie dostarczające paliwo i wytwarzające mieszankę paliwa z powietrzem.

Wyposażenie elektryczne — samochód jest zawsze wyposażony w dwa źródła prądu — prądnicę i akumulator. Prądnica zasila prądem wszystkie odbiorniki elektryczne samochodu i ładuje akumulator, gdy silnik pracuje. Akumulator zaś zasila odbiorniki, gdy silnik nie pracuje oraz uzupełnia działanie prądnicy, gdy zapotrzebowanie prądu przekracza jej możliwości. Oprócz tego akumulator zasila prądem układ zapłonowy oraz przy rozruchu silnika — rozrusznik.

Oprócz źródeł prądu, do wyposażenia elektrycznego należą różne urządzenia zwane odbiornikami prądu, jak np. rozrusznik, reflektory, lampy itp., których działanie opisano w rozdziale IV.

Układ napędowy — napęd silnika jest przenoszony przez sprzęgło, skrzynkę biegów, wał napędowy, przekładnię główną i półosie na koła napędzane samochodu.

Układ jezdny — koła nie są bezpośrednio przymocowane do ramy podwozia, lecz zawieszone są na resorach lub specjalnych wahaczach. Oprócz tego zawieszenia kół są wyposażone w amortyzatory i stabilizatory.

Układ kierowniczy — składa się z mechanizmów, które przenoszą obroty koła kierownicy na koła przednie i powodują ich skręcanie.

Układ hamulcowy — to urządzenie pozwalające w sposób pewny na zmniejszenie szybkości i zatrzymanie pojazdu.

Współczesne samochody są wyposażone w klimatyzację (ogrzewanie lub chłodzenie) wnętrza kabiny, radioodbiorniki i inne urządzenia zwiększające wygodę jazdy.

W niektórych samochodach, silnik umieszczony jest w tylnej części nadwozia. Rozwiązanie takie pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni użytkowej pojazdu, lecz ma również pewne wady (m. in. przy silniku umieszczonym z tyłu pojazdu kierowca nie słyszy dokładnie pracy silnika).