A A A

Amortyzatory i stabilizator

Resorowanie samochodu łagodzi wstrząsy nadwozia spowodowane nierównościami drogi, lecz jednocześnie raz wytrącone z równowagi powoduje przez pewien czas wahania nadwozia, przykre dla pasażerów. Konieczne więc jest zastosowanie takiego urządzenia, które tłumiłoby drgania resorów, skracając w ten sposób czas kołysania się samochodu wywołanego nierównością drogi.

Urządzeniem takim we współczesnych samochodach są amortyzatory przeważnie hydrauliczne.

Amortyzatory mogą być dźwigniowe lub teleskopowe, jednostronnego lub dwustronnego działania.

Schemat pracy amortyzatora teleskopowego przedstawia rysunek V-51. Jeżeli koło najedzie na przeszkodę, to płyn z komory A odsunie zawór w tłoku i przepłynie do komory B. Przy odsuwaniu koła od podwozia płyn z komory B zamknie zawór w tłoku. Płyn przeciska się wtedy przez kalibrowany otwór o małym przekroju i tłok z dużym oporem przesuwa się w górę.

Na tej samej zasadzie działa amortyzator dźwigniowy. Przetłaczanie płynu z komory A do B i z powrotem jest regulowane przez dodatkowe zawory. Amortyzator taki działa w dwóch kierunkach: tłumi słabo zbliżanie się kół do podwozia i hamuje silnie pionowe odsuwanie się kół od podwozia.Na zakręcie samochód przechyla się silnie na zewnątrz łuku. Zmniejszenie przechyłu samochodu uzyskuje się przez zastosowanie stabilizatora.

Stabilizator jest to stalowy drążek skrętny, umieszczony w poprzek ramy i ułożyskowany w niej, który łączy sztywno zawieszenia obu kół. W przypadku silnego ugięcia jednego resoru, stabilizator przenosi to ugięcie również na drugi resor, uniemożliwiając w ten sposób nadmierne przechylenie ramy w stosunku do kół.